Wednesday, April 3, 2013

Ett skönt fruntimmer


Fransk 1700-tals adelsdam, det lilla sidenbandet runt halsen avslöjar att hon miste sitt huvud under franska revolutionen. Porträtt ur Naeslunds samling.

En Handbok för Herrar och Fruntimmer. Stockholm, 1828


 För att vara ett skönt fruntimmer fordras:

1. att hon är ung
2. att hon hvarken är för stor eller för liten
3. att hon hvarken är för fet eller för mager
4. att den ena lemmen är lagom stor i förhållande till den andra
5. vackra, mjuka, lockiga hår
6. en len, mjuk hud
7. en rödlätt hvit färg öfver hela kroppen
8. en jemn och klar panna
9. smala ögonbryn
10. klara blå eller mörka ögon
11. välbildad näsa
12. runda röda och hvita kinder
13. högröda läppar
14. en liten tillhopaslutande mun
15. små hvita tänder, liknande perlor
16. en lätt andedrägt, utan all lukt
17. ett ljuft, angenämt uttal
18. en vacker rund haka
19. små rödlätta öron, som ej äro mycket utstående
20. en snöhvit hals
21. ett alabasterbröst
22. vackra mjuka hvita händer
23. medelmåttiga fingrar
24. hvita genomskinliga naglar
25. en lätt och sedesam gång

Hur många rätt fick ni? Själv är jag i allafall rätt röd/ vit över hela kroppen efter månaders vinterdvala och har öron som ej äro mycket utstående.

Tingeling!


Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Skapa din egen Tradera-widget

8 comments:

Ewa`s Galleri said...

Hihi,Den var rolig
Inte många rätt
Men en röd mun har jag ,Kanske inte gills att man har läppstift
Ha en bra dag

Fia said...

Haha, verkligen roligt,)) Tur att man inte levde på den tiden, då hade man väl räknats som grobian eller nåt :D Ha en härlig kväll ♥ Kram fia

Chokladvillan 1910 said...

Hahaha ja du... Det får nog bli 3:an tror jag. att hon hvarken är för fet eller för mager.
Det känns som man ligger risigt till på de övriga hehe
Må så gott !
Kram Anki

Tidevarf said...

Sådana böcker är så charmiga och underhållande att läsa. :)

Och inte många "rätt" man fick direkt.
Ha det härligt.
Anneli

Geli said...

Hello MariaIsabel!
Hihi...
Thanks for your lovely and funny post!
Beautiful week!
With love,Geli

Lavendel och Kamomill said...

Haha, vilken rolig!
Hur länge är man ung kan man ju undra, på den tiden räknades man väl som vuxen i tidiga tonåren...
Ett ljuft, angenämt uttal... Nej, jag som pratar värmländska. Kanske den snövita halsen, någon sol har man ju inte fått på väldigt länge. Annars är jag blåögd men ja, man hade nog varit en panelhöna med de där måtten att leva upp till ;)

Tack för ett roligt inlägg!

Anci said...

Några rätt blev det väl, men säkert inte tillräckligt många :)

Kram
Anci

Made in Persbo...Carina said...

Ha ha ha....jag tror jag döööör! Ja det var väl bara att jag inte har utstående öron som blev rätt för mig. Faller tom på den vita hyn för min skiftar över i mintgrönt.

Inget om stora bröst och anknäbbsplutande läppar? Undrar hur en lista av dagens ideal kommer att uppfattas om 150 år?