Wednesday, March 27, 2013

♥ Toledo



Om ni besöker Madrid, får ni inte missa möjligheten att besöka medeltidsstaden Toledo, sju mil söderut. Det är en galet vacker sagostad med slott och katedral, byggd på en böljande kulle omgiven av en flod och Robin Hood-mur. I tornet sitter Rapunzel och väntar på att i rättan tid släppa ut håret för en annalkande läcker prins, nä just det, hon var ju tyska. Gladiator Russel Crowe i kortkort då? Nej, det var ju i Colosseum... Well, you get the picture! 



Dämpade pastellfärger, hängande ampelgrönska och blommande körsbärsträd. 
Winter Spring Is Coming.


Det spanska hovet levde i Toledo innan de hamnade i Madrid. Staden var uppdelad i en judisk, en kristen och en muslimsk del, alla satte sin egen särprägel på arkitekturen.


Tusen & en natt. Många är de legender som talar om de förbjudna kärlekshistorierna över religionsgränserna som utspelade sig i all hemlighet. Fast kanske ändå inte så hemliga.

                                      

Puss min prins från en annan troinriktning, som med sin underbara familj överraskade mig med denna oförglömliga resa! Mitt hjärta svämmar över för er.


Mitt i sightseeing blev det 30 sekunders videoinspelning och jäklar, vad det plötsligt blev svårt att komma ihåg 3 meningar. Trots att jag försökte lätta upp den emellanåt pressade stämningen med att citera vad min syster lugnande brukar säga till sin make när han hamnar i en liten intellektuell kris: "Oroa dig inte älskling, det var inte för ditt läshuvud jag valde dig..." Det skämtet föll inte i god jord, så använd det inte.


Jesus intåg i Jerusalem firades med procession och svajande olivkvistar.  



Ungarna hade såååå kul, skojade och åt godis : ))) Vilket påminner mig om när jag själv och bästa väninnan skulle gå luciatåg med levande ljus för första gången klädda nästan likadant, hualigen vad våra mödrar oroade sig, att som de oansvariga lillasystrar vi var, skulle bli distraherade och sätta eld på håret på framförgående flickor...  Det där med ceremonier är sällan helt riskfritt.

Vi ses på Blåkulla, själv har jag uppgraderat till en rosa Nimbus 2001 om nån behöver skjuts!


Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Auktioner på Tradera

Skapa din egen Tradera-widget

5 comments:

Tre Engler said...

Ser ut som en herlig ferie og for et sted:)
Ønsker deg en riktig god påske:)
Klem Merete

Rummet för välbefinnande said...

Vilken fin stad!
Vilka byggnader....
Tror du haft en riktig kanonresa.

Ha en riktigt bra påsk!
Mia

Siddis back home said...

Flotte Bilder, takk for at du deler og ha en fortsatt fantastisk påske!

Geli said...

Hello Maria-Isabel!
Thanks for your beautiful photos!
Nice to hear that you' re fine with your love!
Happy Easter in Spain!
With love, Geli

Tidevarf said...

Härliga bilder med byggnader, kultur och romantik.

Önskar dig en underbar påsk.
Kramar
Anneli