Wednesday, March 23, 2011

Gårdagens reflektioner

















Vad kan väl smaka godare än att dricka ur ett handblåst gammalt glas? Att känna kantens lite vågiga form mot läpparna (eller rättare sagt rejält vågiga), se ränderna och bubblorna i glasmassan. För mig är detta fulländning och inget nyproducerat glas kan mäta sig i gudomlighet. Fast katten Flinga gillar snöre bättre. Och sedan linnetextil som är så mjuka mot huden som bara hundratals tvättningar kan göra dem, de kan man väl ändå aldrig ha för många av?


















Igår i vårhärliga Cph upptäckte jag att jag är ju rena rama språkbegåvningen, överraskade mamma med att veta det danska ordet för diskhandduk: viskestykke. Det kom från ingenstans och sedan efter att vi tagit det ogenomtänkta beslutet att promenera ända till Bolig & Brocante poppade nästa danska ord upp: for helvede
Samma populära uttryck hörde jag sedan min mor använda när hon gav sina sista danska mynt åt en skönsjungande om än lite otacksam karl som istället gav hennes dotter sin blinkning. Tyvärr gick det mig totalt förbi då jag inte stoppat in linserna, alla dessa förlorade ögonblick i livet…

Här följer ett boktips för att avsluta inlägget i en mer positiv anda:
















My French Life, en härlig opretentiös bok av australienska Vicki Archer som förälskar sig i och köper ett fallfärdigt farmhouse i Provence och blir… olivodlare. Boken handlar om hennes betraktelser av den franska vardagen, en dröm som blev förverkligad, jaa, hennes nya franska liv helt enkelt. Och nu känner jag att jag också vill odla oliver… och äga ett fallfärdigt farmhouse. Och kunna prata franska flytande. Och börja varenda dag med en nybakad croissant... precis som Vicki.om lovar så mycket…

14 comments:

Tess på Tilda och Mamma said...

Visst är det en helt annan känsla med handblåsta glas. Ha en bra dag.
Kram Theres

Fransk inredning said...

Håller tummarna för att du blir bortgift snart med en riktig drömprins! Så snygg som du är så måste det bero på att du glömmer linserna ofta (Fniss) Härliga boktips,tack!Får nog bli en liten semester tripp till Paris snart Ha det bra! Kramar Susanne

Fågel Blå said...

MMM så ljuvligt!!!!!
Ha en fin Kväll!
Kram Kathrine

kråke said...

Härliga reflektioner...synd bara på tidsfristen....kanske du kan utöka tidsfristen och uppleva nya härliga reflektioner med någon annan...kanske en dansk som både kan hantera en viskestykke och utöva de magiska orden...for helvede..;))

kram på dig

kråke

Vida said...

livet är inte rättvist..du får möta våren i Copenhagen...jag får kräksjukan för andra gången...
ja ja, vad är en bal på slottet;)

på med linserna och ut och gå med Flinga i koppel så ska du se det ordnar sig;))

http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Vidakram

Lille vildand said...

Du gleder meg!!!!

Mia Maräng said...

God morgon!
Underbar läsning nu på morgonen.Och Handblåsta glas är det en mycket speciell känsla med.Ha det så gott.
Kramiz Mia

Mäster Henrik said...

tack för besök och kommentar!, alltid lika trevligt!
atelier september är grymt nice, läckert när svenska och franska antikviteter mixas på rätt sätt! vi kanske skulle slå våra påsar ihop;)
må väl
M

Vintage och morrhår said...

Magnus, du skulle bara krossa mitt hjärta du vackre karl... Dessutom undrar jag om du verkligen skulle visa mig dina goodies… jag menar din påse…. omg, I rest my case… och hoppas att någon kan censurera detta svar.

hemtrevnad marie said...

Hejsan din glädjespridare, här får man sig alltid ett gott skratt:)
Du får inte glömma linserna....förmodligen orsaken till att du inte är gift;)
Glasen är helt ljuvliga!!
Ha en fin helg!
kraam

Sussi / Sussinghurst said...

Her er en hel dansk sætning, som du kan bruge uden at fornærme nogen, og som ihvertfald passer på dig:

"Hvor er du altså sjov og sød".


venlig hilsen

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Drömmen och flytta till Frankrike har jag också, har letat upp ett jättecharmigt hus i en by också. Men boken ska jag absolut läsa. Ha nu så kul i Oslo, Oslo på våren är inte fel det heller.
Ha en skön söndag
Kramar
AnnaMaria

Gustaviana said...

wat heb jij een geweldig mooie blog.. ik ben opeens bij je uitgekomen en heb me maar gelijk als volger ingeschreven.. zeer mooi!! groetjes viana

Vintage och morrhår said...

jjjjjjjj